در این مقاله مطالعه می کنید: اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری, اداره ثبت شرکتها, اداره کل ثبت شرکتها, سامانه ثبت شرکت ها, رهگیری اداره ثبت شرکت ها, پیگیری اوراق ثبت شرکت ها, آگهی ثبتی شرکتها خیلی موارد دیگر.

اداره ثبت شرکتها

اداره کل ثبت شرکتها

با بزرگتر شدن جوامع در سرتارسر کشور و دنیا رشد اقتصادی موجب بروز ایجاد مشاغل و کسب و کار زیادی شده است و هر روز نیز بیشتر و بیشتر می شود. به ویژه در کشوری در حال رشد و توسعه مثل ایران که رشد چند برابر است (اداره ثبت شرکتها و آدرس اداره ثبت شرکتها در این مطلب نوشته شده است)

از طرف دیگر کسب و کار در فضای مجازی نیز به شدت در حال رشد می باشد. تمامی این شرکت ها و موسسات در سطح کشور خدماتی را ارائه می کنند یا اینکه محصولات خود را به فروش می رسانند. برای ساماندهی تمامی این شرکتها و حفظ امنیت و محافظت از حق قانونی شرکت ها سازمانی به عنوان اداره ثبت شرکت ها تاسیس شده است.

اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری که تمامی مراحل به صورت اینترنتی مورد پذیرش و بررسی در سامانه irsherkat.ssaa.ir قرار می گیرد. در این سامانه به مانند سامانه مالکیت معنوی به صورت مرحله ای و با استعلام آنلاین از اداره مالیات و همچنین قوه قضائیه مجوز ثبت و تغییرات صادر می شود.

آگهی ثبتی اداره ثبت شرکت ها

تاریخچه تاسیس اداره ثبت شرکتها

تاریخ تاسیس این سازمان دولتی (اداره ثبت شرکتها) به تصویب قانونی با عنوان ثبت شرکتها بر می گردد. این قانون در سال 1310 تصویب شد و در سال 1327 نیز اداره ثبت شرکتها و علائم تجاری و نیز ثبت اختراعات در راستای حمایت از مالکیت تجاری, کشاورزی و صنعتی به کنوانسیون پاریس (مادرید) پیوست.

در سال 1327 اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی در کنار دو اداره دیگر با عناوین ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری و ادراه مالکیت معنوی تاسیس شد. مهمترین نقش اداره ثبت شرکتها و مالکیت معنوی در تعریف بنگاه های اقتصادی و تامین امنیت اقتصادی خلاصه می شد. از طرفی این اداره حمایت حقوقی و قانونی از مالکیت معنوی اختراع ها طرح های صنعتی و علامت های تجاری را نیز بر عهده دارد.

تقسیم اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی

در سال 1386 اداره ثبت شرکتها و مالکیت معنوی برای سازماندهی دقیق و بهتر به دو اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری و اداره کل مالکیت صنعتی تقسیم شد.

سامانه ثبت شرکت ها

سامانه ثبت شرکت ها که برای تائید و ثبت کلیه امور ثبتی هر شهر تفکیک شده می باشد در یک سامانه یکپارچه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ثبت می گردد.

سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به صورت اینترنتی می باشد و هر شخص حقیقی می تواند نسبت به ثبت و تغییرات شخصیت های حقیقی و حقوقی اقدام کند.

سایت اداره ثبت شرکت ها

آدرس اداره ثبت شرکتها در تهران

تهران خیابان میرداماد تقاطع مدرس پلاک ۲۷۵

شماره تماس اداره ثبت شرکت های تهران ۰۲۱۲۲۲۶۸۹۱۷

کد پستی: ۱۹۱۸۹۱۳۳۳۶

وظایف اداره ثبت شرکتها

بر اساس قانون و آئین نامه ثبت شرکت ها که در سال 1310 تصویب شد وظایف اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به صورت زیر تعریف می شود:

  • تاسیس یا ثبت انواع شخصیت حقوقی و صدور آگهی ثبتی تاسیس.
  • تعیین نام شخصیت های حقوقی در شرف تاسیس داخلی و خارجی.
  • تاسیس شعبه و نمایندگی شرکت ها و موسسات خارجی در ایران و ثبت تغییرات آن ها.
  • ابلاغ تغییرات شخصیت های حقوقی توسط متقاضی و یا وکیل به ثبت رسیده در ایران.
  • تغییر نام انواع شخصیت های حقوقی ثبت شده و یا در شرف تاسیس.
  • پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی.
  • ارائه اطلاعات کلی شخصیت های حقوقی به ثبت رسیده با توجه به شناسه ملی شخصیت حقوقی.
  • ثبت و یا تمدید و یا تغییر و یا ابطال دفاتر ثبت تجارتی برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی متقاضی اخذ و یا تمدید کارت بازرگانی.
  • پیگیری درخواست های ارسال شده به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از طریق شماره پیگیری اخذ از همین سامانه.

با گسترش فعالیت اینترنتی اکثر شرکت ها و سازمان های دولتی اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری نیز بر آن شده است تا خدمات خود را بیشتر در سمت فضای مجازی انجام دهد تا از تردد بیش از اندازه درخواست کننده ها کم کند. چرا که متقاضیان ثبت شرکت, ثبت برند, ثبت علائم تجاری و موارد دیگر بخش زیادی از کار خود را به راحتی می توانند از طریق وب سایت ثبت شرکت ها انجام دهند .

به راحتی متقاضیان می توانند امور ثبتی خود اعم از ثبت شرکت, ثبت برند, ثبت لوگو, ثبت تغییرات شرکت ها, تنظیم درخواست ها و مدارک مورد نیاز بخشنامه ها و …. را از طریق سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به سادگی انجام دهند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که انجام امور ثبتی نیاز به یک تخصص و مشاوره می باشد که قبل از اقدام باید شما با ما تماس بگیرید تا به صورت کامل شما را در این امر راهنمایی کنیم.

ارکان اداره کننده اداره ثبت شرکتها

در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ارکان اداره کننده در دایره های مختلف ثبت مانند دایره شرکت سهامی خاص یا دایره شرکت های بامسئولیت محدود تقسیم بندی می شود و هر یک از دوایر مسئول بررسی ثبت و تغییرات همان نوع شخصیت حقوقی می باشند.

ارکان کلی اداره ثبت شرکتها

ارکان کلی اداره کل ثبت شرکتها به شرح زیر می باشد:

  • کارشناسان داده آمایی (طبقه بندی)
  • کارشناسان دایره حقوقی (کارشناس)
  • کارشناس ارشد دایره حقوقی (کارشناس مسئول)
  • رئیس دایره حقوقی (رئیس اداره)
مسئول داده آمایی ثبت شرکت

مسئول داده آمایی شخصیت های حقوقی٬ وظیفه پذیرش درون سازمانی اوراق ارسال شده از اداره پست را برعهده دارد. پس از دریافت اوراق تمامی افرادی که زیر مجموعه داده آمایی شخصیت حقوقی چه در زمینه ثبت چه در زمینه پلمپ دفاتر چه در زمینه تغییرات و به طور کل تمامی موارد مرتبط با اداره ثبت شرکتها هستند مسئولیت اسکن و چک کردن اولیه اوراق را برعهده دارند. درصورتی که مدارک ناقص باشد در این مرحله اوراق ارسالی برگشت داده می شود.

کارشناسان دایره حقوقی (کارشناس)

کارشناسان دایره حقوقی افرادی می باشند که بعد از مرحله داده آمایی بررسی پرونده ها را انجام می دهند. کارشناسان دایره حقوقی اصولاً افراد تحت آموزش می باشند و در مرحله اول آموزش در داده آمایی دوره ای را سپری کرده اند. کارشناسان دایره حقوقی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به تحلیل موارد قانونی امور ثبتی می پردازند و با اطمینان به این موضوع که مدارک در داده آمایی مورد بررسی قرار گرفته است اصل مواد قانونی و اساسنامه شخصیت حقوقی را مورد بررسی قرار می دهند.

درصورتی که پرونده ارسال شده دارای نقص و یا ایرادی باشد موضوع را به کارشناس ارشد خود اطلاع و ضمیمه پرونده می کنند. کارشناس ارشد بعد از بررسی نظر کارشناس آن را مورد تائید و یا رد و یا نقص قرار می دهند.

کارشناس ارشد دایره حقوقی (کارشناس مسئول)

کارشناس ارشد دایره حقوقی که پس از بررسی کارشناسان اداره و ابراز نظر آن ها که به صورت سیستمی برای کارشناس ارشد ارجاع داده می شود نظر خود را اعلام و برای رئیس اداره ارسال می کند.

رئیس دایره حقوقی (رئیس دایره حقوقی)

رئیس دایره حقوقی که به صورت تفکیک شده هر شخص برای یک دایره انتخاب شده اند بعد از بررسی کارشناس ارشد پرونده را به صورت کلی مورد بررسی قرار می دهد و بعد از چک کردن نهائی آن را برای انتشار آگهی ثبتی و یا اعلام ابلاغیه های رد یا نقص جهت رویت متقاضی بر روی سامانه ارسال می کند.

آگهی ثبتی شرکتها

پس از بررسی پرونده در دایره شخصیت حقوقی پرونده متقاضی به مرحله اعلام نظر اداره ثبت شرکتها می رسد و یکی از موارد زیر را شامل می شود:

  • ابلاغیه تائید و چاپ آگهی ثبتی.
  • ابلاغیه نقص و تکمیل مدارک ثبتی (ظرف مدت معین).
  • ابلاغیه رد و پذیرش مجدد.

آگهی ثبتی شرکت

ابلاغیه تائید آگهی ثبتی

پس از بررسی پرونده و تائید کارشناس و رئیس اداره پرونده به مرحله چاپ آگهی ثبتی شرکتها می رسد. در آگهی ثبتی تمامی مواردی که برای اداره ارسال شده است در آگهی ثبتی ذکر و به چاپ می رسد. بعد از تحویل آگهی ثبتی می بایست نسبت به پرداخت های قانونی (حق الثبت) و روزنامه رسمی و کثیرالانتشار (اختیاری) اقدام شود.

ابلاغیه نقص آگهی ثبتی

درصورتی که پرونده دارای نقص باشد و مدارکی در پرونده ناقص تشخیص داده شود٬ به متقاضی توسط سامانه ابلاغ می شود و متقاضی موظف می باشد ظرف مدت معلوم نواقص پرونده را برای اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ارسال کند.

پس از ارسال نواقص و رفع نواقص پرونده و تشخیص اداره ثبت پرونده به مرحله آگهی ثبتی و چاپ آگهی ارجاع داده می شود.

ابلاغیه رد آگهی ثبتی

در صورتی که پرونده از لحاظ قانونی و مدارک ارسالی توسط کارشناسان اداره دارای ایراد باشد پرونده رد می شود و متقاضی موظف می باشد نسبت به تنظیم و ثبت مجدد اوراق و طی شدن مراحل از ابتدا اقدام نماید.

رهگیری اداره ثبت شرکت ها

با توجه به ارسال اوراق به اداره ثبت شرکتها رهگیری و پیگیری آن فقط از طریق سامانه امکان پذیر می باشد. بعد از ارسال اوراق به اداره و پس از اعلام نظر کارشناسان اداره ثبت تمامی موارد ارسال شده بررسی می گردد و طی شماره پیگیری که به متقاضی تحویل داده می شود قابلیت پیگیری دارد.

رهگیری اداره ثبت شرکت ها

پیگیری اوراق ثبت شرکت ها

پیگیری اوراق ثبت شرکت توسط شماره پیگیری انجام می شود. زمانی که شماره پیگیری را در سامانه وارد می کنید تمامی مراحل و نظر کارشناس بعد از حداقل ۳ روز کاری و حداکثر ۲۵ روز کاری جهت رویت متقاضی روی سامانه نمایش داده می شود.

اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری

اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری وظیفه بررسی تمامی اوراق ثبت شرکت و همچنین تغییرات شرکت ها را بر عهده دارد که بیشترین تقاضای متقاضیان داخلی می باشد. از جمله مواردی که اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری بر عهده دارد شامل موارد زیر می باشد:

  • ثبت شخصیت حقوقی.
  • تغییرات شخصیت حقوقی.
  • پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی و حقوقی.
  • مشاهده اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی.
  • اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی.
  • پیگیری انواع درخواست.
  • انصراف از انواع درخواست.

شرکت خدمات اداری تیوان یوتاب

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری می توانید با مشاورین ما در تیوان تماس بگیرید تا از مشاوره ثبت شرکت ما بهرمند شوید: