ثبت شرکت تضامنی – نحوه تاسیس و شریط شرکت تضامنی

در این مقاله مطالعه میکنید: ثبت شرکت تضامنی یا تاسیس شرکت تضامنی به چه صورت است؟ مراحل ثبت شرکت تضامنی را تشریح و همچنین مدارک ثبت شرکت تضامنی و هزینه ثبت شرکت تضامنی و نحوه ثبت شرکت تضامنی به صورت کامل توضیح می دهیم.

ثبت شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود: اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکاء بر خلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

ثبت شرکت تضامنی

تعریف ساده از شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی شخصی می باشد که در امور تجاری فعالیت دارد. در شرکت تضامنی شخصیت شرکاء اهمیت ویژه ای دارد. بر اساس تعریف ماده ۱۱۶ قانون تجارت حداقل تعداد شرکاء برای تشکیل شرکت تضامنی ۲ شریک می باشد.

در نام شرکت تضامنی می بایست نام یکی از شرکاء قید شود و عبارت تضامنی نیز قبل از نام یکی از شرکاء یا شریک یا برادران قید شده باشد. مثلاً شرکت تضامنی ساسان و شرکاء. یا شرکت تضامنی برادران نصیرپور

موضوع شرکت تضامنی در زمان تاسیس

طبق قانون تجارت ماده ۱۱۶ موضوع شرکت تضامنی به این صورت تعیین می شود: شرکت تضامنی شرکت تجاری محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد و باید توجه داشت که شرکت های تضامنی می توانند موضوع غیر بازرگانی هم داشته باشند.

نکته: موضوعاتی که مجوزی است اگر در موضوع اساسنامه آورده شود باید جواز آن موضوع را از مرجع صادر کننده جواز, کسب و اخذ نمود.

تعداد شرکاء در شرکت تضامنی در زمان تاسیس

طبق قانون تجارت ماده ۱۱۶ تعداد شرکاء در شرکت تضامنی به این صورت تعیین می شود:

در شرکت تضامنی تعداد شرکاء بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. حداکثر تعداد شرکاء در شرکت تضامنی پیش بینی نشده است, بنابراین حدی برای حداکثر شرکاء در شرکت تضامنی تعیین نشده است. افراد زیر ۱۸ سال به شرط آنکه حق امضایی نداشته باشند می‌ توانند شریک و عضو شرکت تضامنی شوند.

مسئولیت حقوقی شرکاء در شرکت تضامنی

مسئولیت حقوقی شرکاء در شرکت تضامنی نامحدود است و اگر سرمایه شرکت تضامنی کفاف پرداخت خسارت وارده احتمالی را ندهد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت کلیه خسارات به شخص ثالث به صورت نامحدود خواهد بود, هر چند اگر که یکی از شرکاء کلیه تعهدات را پرداخت نمود می تواند به نسبت سهم الشر که هر یک از شرکاء دیگر مبالغ پرداختی خود را از ایشان مطالبه نماید.

به بیان دیگر بدون توجه به این که سهم الشر که هر یک از شرکاء در شرکت به چه میزان است, مسئول پرداخت تمام دیون شرکت تضامنی (هنگام انحلال) در قبال اشخاص ثالث هستند.

تعیین نام شرکت تضامنی در زمان تاسیس

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. درصورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل (و شرکاء) یا (و برادران) قید شود.

به زبان ساده تر می توان گفت در تمامی اوراق و اطلاعیه و سربرگ شرکت و هر جایی که نام شرکت آورده می شود باید در کنار نام شرکت عبارت تضامنی قید شود.

در حال حاضر به علت وجود ثبت شرکت های زیاد در ایران نام های تک سیلابی تا سه سیلابی تقریباً ثبتشان سخت شده است ولی موسسه ثبتی ذهن ناب می تواند در این مرحله برای اخذ نام های تک سیلابی به بالا شما را یاری رساند.

برای ثبت شرکت تضامنی باید حداکثر ۵ نام را برای موسسه ثبتی ذهن ناب مشخص کنید که بر اساس اولویت باشد. برای تعیین نام حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب مشورت کنید تا زمان شما برای تعیین نام طولانی نشود و نام های مجوزی جزو نام شما نباشد.

سرمایه شرکت تضامنی در زمان تاسیس

طبق قانون تجارت شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شده باشد. در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود مگر آنکه شرکتنامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد. اگر در شرکت تضامنی سهم الشرکه یک یا چند نفر غیرنقدی باشد باید سهم الشرکه مزبور قبلاً به تراضی تمام شرکاء تقویم شود.

محل اصلی شرکت تضامنی در زمان ثبت

مرکز اصلی شرکت همان جایی می باشد که شرکت می خواهد فعالیت خود را در آنجا انجام دهد. باید توجه داشت که آدرس شرکت بسیار مهم می باشد به دلیل اینکه حوزه مالیاتی را مشخص می کند. در حال حاضر شرکت در شرف تاسیس مرکز اصلیش توسط اداره ثبت شرکت ها استعلام می شود و باید آدرس با کد پستی همخوانی داشته باشد.

شعب شرکت تضامنی در زمان تاسیس

شرکت در شرف تاسیس می تواند دارای شعب مختلف باشد که با اعلام شعب و انجام امور تاسیس شعب برای کمتر شدن هزینه میتوان در ابتدای تاسیس شرکت, شعب را اعلام نمود تا از هزینه ها کم کرد.

روزنامه کثیرالانتشار شرکت تضامنی

روزنامه کثیرالانتشار هر شرکت میتواند متفاوت باشد. روزنامه کثیرالانتشار روزنامه ای است که تاسیس و تغییرات و آگهی های دعوت شرکاء و اعضاء را به صورت خلاصه در آن باید ذکر کرد. روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار متفاوت است. هزینه های روزنامه های کثیرالانتشار متفاوت می باشد و با توجه به کادر هر آگهی محاسبه می شود. برای مشاوره بهتر حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل کنید.

از اول سال ۹۶ چاپ روزنامه کثیرالانتشار اجباری شده و اگر شرکتی روزنامه کثیرالانتشار خود را چاپ نرساند تغییرات بعدی خود را نمی تواند انجام دهد.

مدت فعالیت شرکت تضامنی در زمان تاسیس

مدت فعالیت شرکت تضامنی به صورت محدود و نامحدود می باشد. برای مثال شرکت هایی که برای انجام کار های پروژه ای تاسیس می شوند عمدتاً به صورت محدود هستند و شرکت هایی که برای انجام امور بازرگانی هستند به صورت نامحدود تاسیس می شوند.

تعیین سال مالی شرکت تضامنی در زمان تاسیس

سال مالی اکثر شرکت ها از اول فروردین تا آخر اسفند ماه می باشد. در بعضی از شرکت ها به علت شروع سال مالی متفاوت سال مالی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می شود. مثل مدارس و دانشگاه ها که سال مالی آن ها از اول مهر ماه تا آخر شهریور ماه می باشد و یا بعضی از شرکت ها سال مالی خود را بر اساس سال میلادی تعیین می کنند.

اوراق قانونی شرکت تضامنی

شرکت های تضامنی برای تاسیس احتیاج به اوراقی دارد که باید به امضاء شرکاء و اعضاء رسیده باشد و به شرح زیر می باشد:

  1. شرکتنامه شرکت تضامنی.
  2. اساسنامه شرکت تضامنی.
  3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت تضامنی.
  4. صورتجلسه هیات مدیره شرکت تضامنی.
  5. اقرارنامه مدیران و در صورت لزوم بازرسان شرکت تضامنی.

این اوراق برای هر شرکت متقاوت می باشد و رویه ثابتی برای کلیه شرکت های تضامنی ندارد. با توجه به خواسته شرکاء و اعضاء شرکت کلیه اوراق قانونی شرکت تضامنی را موسسه ثبتی ذهن ناب به صورت اختصاصی و جامع ثبت می کند به گونه ای که کاملاً با مقررات قانون تجارت همخوانی داشته باشد و در آینده باعث بروز مشکلی نشود و تمام موارد را لحاظ می کند.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

مدارک ثبت شرکت تضامنی از قرار زیر می باشد:

  • شرکتنامه تنظیم شده توسط موسسه دو نسخه.
  • اساسنامه تنظیم شده توسط موسسه دو نسخه.
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین دو نسخه.
  • مدارک هویتی شرکاء و اعضاء.
  • مدارک هویتی هیات نظار (در صورتی که تعداد اعضاء بیشتر از ۱۲ نفر باشد)
  • اقرارنامه مدیر عامل به دریافت سرمایه اولیه.
  • ارائه مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع.
  • اصل وکالتنامه وکیل در صورتی که ثبت شرکت با وکیل صورت پذیرد.
  • گواهی عدم سوء پیشینه.
  • در مواردی که شریک حقوقی باشد برابر اصل مدارک شرکت سهامدار به همراه معرفی یک شخص حقیقی از طرف شرکت.

هزینه ثبت شرکت تضامنی

هزینه ثبت شرکت تضامنی شامل موارد زیر می باشد:

  • تنظیم اوراق مربوط به ثبت شرکت تضامنی از جلمه اساسنامه و اظهارنامه و شرکتنامه و متن صورتجلسات می باشد.
  • ورود سیستمی کلیه اوراق تنظیم شده.
  • حق الوکاله وکیل و حق الثبت شرکت تضامنی.
  • پرداخت هزینه روزنامه های رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت ثبت شده تضامنی.
  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی شرکت از جمله معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام های مربوطه برای اشخاص حقوقی.
  • مجوز توسط موکل اخذ میگردد.
  • انجام امور سیستمی مجوز اخذ شده توسط موکل.
  • تنظیم و ثبت کد فراگیر اشخاص غیر ایرانی.
  • ثبت شرکت تضامنی در شهرستان ها و شهر هایی به جزء تهران با هزینه کمتر و بدون وکیل انجام می شود.

مدت زمان ثبت تشکیل شرکت تضامنی

توجه داشته باشید کلیه زمان در نظر گرفته ثبت شرکت تضامنی در زمانی بین ۷ الی ۱۵ روز کاری انجام می شود و هیچ فرقی ندارد که چه تعداد عضو, چه مقدار سرمایه و چه مقدار سهم داشته باشد. این زمان از تحویل و تکمیل اوراق به موسسه حساب می شود.

سخن آخر در زمینه ثبت شرکت تضامنی

درصورتی که تمایل به تاسیس شرکت تضامنی دارید و این افتخار را می خواهید به موسسه ثبتی ذهن ناب بدهید, فرم زیر را پرینت گرفته و تکمیل مدارک ثبت شرکت تضامنی کنید و با مدارک هویتی شرکاء و اعضاء هیات مدیره و بازرسین برای موسسه توسط ایمیل یا فایل ضمیمه زیر ارسال کنید تا در سریعترین زمان و بهترین کیفیت شرکت تضامنی شما به ثبت برسد.

فرم تاسیس شرکت تضامنی

برای اطلاع از قیمت ثبت شرکت تضامنی بعد از تکمیل و ارسال فرم فوق حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل فرمایید تا تفاوت را احساس کنید.

بعد از ثبت شرکت تضامنی ظرف مدت ۱۰ روز کاری باید هزینه روزنامه ها پرداخت شود و بعد از این زمان باید ظرف مدت ۲۰ روز پلمپ دفاتر را اخذ کرد و همچنین ظرف مدت ۲ ماه برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمود.

موسسه ثبتی ذهن ناب برای ثبت و یا تغییرات شرکت تضامنی شما از هرکجا آمادگی همراهی را دارد.

09122938218 || 02188660581

[iphorm id=”3″ name=”فرم تاسیس”]