افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص – افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده

در این مقاله مطالعه می کنید: افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص, نحوه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص, مدارک افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص, هزینه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص و افزایش سرمایه مطالبات حال شده شرکت سهامی خاص را مطالعه می کنید.

قبل از صحبت درباره نحوه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص ابتدا بهتر است کمی درمورد چیستی سرمایه و افزایش سرمایه مطالباتی (مطالبه حال شده سهامداران) اطلاعاتی داشته باشیم.

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده سهامداران

سرمایه معانی مختلفی می تواند داشته باشد. معنی دقیق سرمایه بستگی به مفهمومی که این واژه در آن مورد استفاده قرار می گیرد, دارد اما عموماً به منابع مالی مورد استفاده اطلاق می گردد. در علم اقتصاد نیز به معنای حق یا علاقه صاحبان یک شرکت نسبت به دارایی آن می باشد.

سرمایه از کم نمودن بدهی های شرکت از جمع دارایی آن بدست می آید. به طور کلی هر نوع دارایی های مالی نظیر وجه نقد, کارخانه ها, ماشین آلات و تجهیزات مورد اختیار شرکت ها را سرمایه گویند. همانطور که متوجه شدید سرمایه همیشه پول نقد نیست. پول را صرف خرید کالاها و خدمات مصرفی می نماییم و سرمایه شامل اتومبیل, برندها, نرم افزارها شخصیت حقوقی می شود که به کمک آن ها می توان ثروت آفرید. درحقیقت سرمایه به نسبت پول طول عمر بیشتری دارد.

افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص

تقسیم بندی کلی سرمایه شرکت ها

سرمایه به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شود:

  • سرمایه اقتصادی
  • سرمایه اجتماعی
  • سرمایه فرهنگی
  • سرمایه نمادین

البته در اقتصاد سرمایه به نحوه دیگری دسته بندی می شود و از این قرار است:

  • سرمایه در گردش: که به آن مقدار از دارایی جاری گفته می شود که از محل منابع مالی بلند مدت شرکت تامین می گردد.
  • سرمایه ثابت: که به بخشی از سرمایه اطلاق می شود که به صورت وسایل و ابزار و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سرمایه سهمی: کل سرمایه گذاری صاحبان یک واحد اقتصادی از راه خرید را می گویند.
  • سرمایه ربایی: بخشی از سرمایه است که صرفا در حوزه گردش پول و بدون هیچ فعالیتی در پروسه های تولید و توزیع کالا جریان دارد.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی

همانطور که میدانید قیمت اموال به مرور زمان تغییر می یابد و یا شرکت به هر دلیلی متحمل ضرر می شود و یا از فروش محصولی سود می کند. بنابراین پس از مدتی دارایی شرکت به اندازه ای که روز اول ثبت کرده است, نخواهد بود. شرکت ها به منظور تامین منابع برای طرح های توسعه ای, پاسخگویی به نیاز نقدینگی خود, اقدام به افزایش سرمایه شرکت خود می نمایند. درواقع راهکاری است برای اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت ها.

افزایش سرمایه شرکت با توجه به ساختار آن شرکت, می تواند متفاوت باشد. در شرکت های سهامی خاص افزایش سرمایه به معنی افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده می باشد. فی الواقع به معنی افزایش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت است.

مطالبات حال شده سهامداران

ابتداء به بررسی مفهوم مطالبات حال شده می پردازیم:

به طلبی که سهامداران به هر نحوی از شرکت دارند مطالبه گفته می شود. سهامداران شرکت می توانند در هنگام افزایش سرمایه, به جای این که به شرکت پول وارد یا واریز کنند, از مبلغ مطالبات حال شده خود برداشت کنند.

به طور مثال اگر شما از صاحبان سهام یک شرکت باشید و درصورت های مالی خود مقداری بدهی داشته باشید که سر رسید آن نزدیک باشد, اگر در مجمع عمومی فوق العاده این نوع افزایش سرمایه تصویب گردد, سهامی جدید توسط شرکت منتشر می شود و در اختیار طلبکارانی که مایل به پذیره نویسی سهام جدید هستند, گذاشته می شود. درواقع در این روش درصورت موافقت طلبکار به جای دریافت وجه نقد به سهامدارن, سهم جدید تعلق می گیرد.

تهاتر سرمایه شرکت با بدهکاران در افزایش سرمایه مطالباتی

حال فرض کنید شما صاحب یک شرکتی باشید که مبلغ زیادی بدهی دارد و می بایست تا سر ماه این بدهی ها را پرداخت کنید, شما می توانید به جای این که به طلبکاران وجه نقد بدهید, آن ها را در سهام شرکت خود شریک کنید. در اینصورت بدهی های شرکت شما کاهش یافته و سرمایه آن نیز افزایش می یابد بدون این که وجه نقدی از شرکت خارج و یا به آن وارد گردد.

زمان افزایش سرمایه مطالباتی

معمولاً اعضاء هیئت مدیره زمانی اقدام به افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده می گیرند که اولاً اندوخته در شرکت رو به اتمام باشد, دوماً نیاز به منابع مالی جدید درون شرکت وجود داشته باشد.

مزایای افزایش سرمایه مطالباتی

از مزایای این روش میتوان به تزریق نقدینگی درون شرکت و افزایش سرعت گرفتن فرآیند های توسعه ای و سود آوری بلند مدت برای شرکت و امثال این موارد می شود اشاره کرد.

مطالعات نشان می دهد درصدی از افزایش سرمایه های قابل توجه شرکت ها در سال مالی جاری از مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران انجام گرفته است زیرا این عمل به منظور حفظ نقدینگی سهام سهامداران انجام می شود.

نحوه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران

نحوه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص اینگونه است که در ابتداء هیئت مدیره شرکت می بایست افزایش سرمایه و طریق آن را پیشنهاد داده و به تصویب رساند. در مرحله بعد هیئت مدیره مدارک و اوراق مربوط به افزایش سرمایه را به حسابرس و یا بازرس یا بازرسین شرکت برای بررسی تحویل می دهد. بازرسین شرکت درصورت عدم وجود نقص و ایراد, آن را تایید می کند.

سپس شرکت صورتجلسات و اظهارنامه افزایش سرمایه را به همراه گزارش بازرس و مدارک دیگر برای اداره ثبت شرکت ها ارسال می کند و تا درج شدن نظر کارشناس در سامانه منتظر میمانیم.

درصورتی که کارشناس افزایش سرمایه را تایید نماید, وکیل پرونده می تواند اگهی ثبتی مربوط به افزایش سرمایه به همراه اظهارنامه افزایش سرمایه را از اداره ثبت شرکت ها تحویل گرفته و به متقاضی تحویل می دهد. شرکت می تواند بر اساس اگهی گرفته شده از اداره اقدام به پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار برای درج اگهی افزایش سرمایه خود نماید.

اما پیشنهاد ما به شما این است که این امر تخصصی را با خیال راحت به موسسه ثبتی ذهن ناب که از نکات و پیچیدگی های افزایش سرمایه های مطالباتی اگاهی دارند, بسپارید تا هم در وقت و هم در هزینه های شرکت خود صرفه جویی نمایید.

قوانین افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از محل مطالبات حال شده

در صورتی که افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از طریق مطالبات حال شده انجام پذیرد می بایست یک سری قوانین و مقررات رعایت شود که به شرح زیر می باشد:

  • پرداخت سرمایه تعهدی تماماً انجام شده باشد.
  • مدت تصدی سمت هیات مدیره (طبق اساسنامه دو سال شمسی) به پایان نرسیده باشد.
  • مدت تصدی بازرسین (طبق اساسنامه یک سال مالی) به پایان نرسیده باشد.
  • گزارش هیات مدیره تحویل بازرسین و حسابرس قانونی و سهامداران شده باشد.
  • گزارش بازرسین تحویل هیات مدیره و حسابرس قانونی و سهامداران شده باشد.
  • میزان ریز مطالبات حال شده تمامی سهامداران و طلبکاران مشخص شده باشد.

مدارک افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص

مدارک افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص شده به شرح زیر می باشد:

  • مدارک هویتی شرکت (اساسنامه – تقاضانامه تاسیس – آخرین تغییرات هیات مدیره – آخرین تغییرات بازرسین که دارای اعتبار و روزنامه رسمی باشد)
  • ارائه لیست کامل سهامدارن قبل از افزایش سرمایه
  • مشخص نمودن نوع سرمایه شرکت بانام و یا بی نام و یا ممتاز سهامداران
  • ارائه مدارک هویتی سهامداران (شناسنامه و کارت ملی یا کارت هوشمند)
  • ارائه مدارک هویتی مدیر عامل درصورتی که خارج از سهامدارن باشد (شناسنامه و کارت ملی یا کارت هوشمند)
  • ارائه مدارک هویتی بازرسین (حقیقی: شناسنامه و کارت ملی یا کارت هوشمند / حقوقی: آخرین روزنامه رسمی موسسه  به همراه معرفی نامه نماینده)
  • ریز مطالبات سهامداران و بدهکاران شرکت سهامی خاص
  • درصورت مجوزی بود موضوع, اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح
  • درصورتی که سهامداری حقوقی باشد نامه نمایندگی و معرفی شخص نماینده دارای شماره نامه و تاریخ (تنظیم شده توسط موسسه)
  • درصورتی که جلسه با حضور اکثریت سهامدارن برگزار شود آگهی دعوت روزنامه کثیرالانتشار که به چاپ رسیده باشد (تنظیم شده توسط موسسه)

هزینه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده شرکت سهامی خاص

هزینه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص به شرح زیر می باشد:
•    تنظیم و ثبت آگهی دعوت سهامداران (درصورت نیاز)
•    تنظیم و ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از طریق مطالبات حال شده.
•    تنظیم و ثبت اظهارنامه افزایش سرمایه در تعداد نسخه قانونی.
•    تنظیم و ثبت گزارش بازرسین و اعضاء هیات مدیره.
•    پرداخت حق الثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها که به موجب صورتجلسه افزایش سرمایه ارائه شده از طریق مطالبه می باشد.
•    وکالت پرونده و پرداخت حق التمبر پرونده
•    پرداخت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی ثبت شده افزایش سرمایه.
•    تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی شرکت از جمله معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام های مربوطه برای اشخاص حقوقی

صورتجلسه افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران

در صورتجلسه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی می بایست ابتدا مشخصات شرکت از جمله نام, شماره ثبت, شناسه ملی و میزان سرمایه شرکت سهامی را بنویسید. سپس تاریخ و ساعت جلسه (مجمع عمومی فوق العاده) که با حضور کلیه یا اکثریت برگزار می گردد در محل قانونی شخصیت حقوقی را مشخص کنید و در رعایت ماده ۱۰۱ قانون تجارت هیات رئیسه جلسه را مشخص کنید.

دستور جلسه افزایش سرمایه مطالباتی

دستور صورتجلسه را مورد نظر افزایش سرمایه – افزایش تعداد سهام می باشد. سپس متن زیر را در صورتجلسه تایپ کنید.

۱- پس از بحث و بررسی در خصوص گزارش توجیهی هیئت مدیره و بازرس قانونی شرکت که همگی موید ضرورت افزایش سرمایه شرکت میباشد مجمع عمومی فوق العاده به اتفاق آرا وبا عنایت به مواد ۱۶۵ و ۱۵۸ و ۱۶۰ و ۱۶۱ قانون تجارت تصویب نمود که سرمایه ثبتی شرکت از مبلغ … ريال به مبلغ … ریال از محل مطالبات نقدی حال شده سهامداران از طریق صدور سهام جدید افزایش یافت لذا پس از افزایش تعداد سهام ماده قانونی اساسنامه شرکت به شرح ذیل اصلاح گردید: (قابلیت تفویض اختیار به هیات مدیره دارد)

۲- ماده قانونی اساسنامه: سرمایه شرکت مبلغ … ریال منقسم به … سهم … ريالی بانام که تماماً پرداخت شده می باشد. (تعداد سهم از … سهم به … سهم افزایش یافته است)

پیوست های صورتجلسه افزایش سرمایه مطالباتی

سپس در انتها به یکی از اعضاء هیات مدیره یا سهامداران وکالت با حق توکیل به غیر می دهید که پرصورت آگهی شدن صورتجلسه تنظیم شده توسط شما به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و آگهی ثبت را تحویل بگیرد.

در صورتجلسه افزایش سرمایه مطالباتی می بایست میزان سهام سهامداران قبل از افزایش سرمایه و بعد از افزایش سرمایه مشخص شود. حتماً‌ ارزش سهام را درست بنویسید. گزارش هیات مدیره و بازرسین پیوست صورتجلسه شود و میزان مطالبات سهامداران و بدهکاران در یک برگه نوشته شود و به تائید بازرسین, هیات مدیره و هیات رئیسه برسد.

توجه داشته باشید اظهارنامه افزایش سرمایه را پیوست صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.

سخن آخر در زمینه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص

برای کسب اطلاع از نحوه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص و قیمت تنظیم و ثبت صورتجلسات تغییرات بعد از تکمیل مدارک افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص و ارسال فرم و مدارک خواسته شده زیر حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل فرمائید تا تفاوت را احساس کنید.

توجه داشته باشید کلیه زمان در نظر گرفته برای تغییرات شرکت ها سهامی خاص و طی شدن نحوه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص در یک واحد ثبتی زمانی بین ۷ الی ۱۵ روز کاری می باشد و هیچ فرقی ندارد که چه تعداد عضو, چه مقدار سرمایه, چه مقدار سهام و چه تعداد سهامدار داشته باشد.

این زمان از تحویل و تکمیل اوراق و صورتجلسه مهر و امضاء شده به موسسه محاسبه می گردد.

فرم افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص

جهت افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص فرم زیر را تکمیل مدارک افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص و برای موسسه ثبتی ذهن ناب به صورت ایمیل یا شماره تماس موسسه ارسال کنید تا در اولین زمان ممکن صورتجلسه و اعلام هزینه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص را تحویل بگیرید.

فرم افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص

موسسه ثبتی ذهن ناب برای تغییر سرمایه شرکت شرکت سهامی خاص از طریق مطالبات حال شده سهامداران و اعلام هزینه افزایش سرمایه مطالباتی شرکت سهامی خاص شما از هرکجا آمادگی همراهی را دارد.
موسسه ثبتی ذهن ناب اولین در بهترین ها

[iphorm id=”4″ name=”فرم تغییرات شخصیت حقوقی”]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید