مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری | مراحل پلمپ دفاتر در سامانه اداره ثبت شرکت ها

موسسه ثبتی ذهن ناب در این مقاله قصد دارد تا شما عزیزان را با مراحل مختلف مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری در پورتال اداره ثبت آشنا نماید، لطفا برای کسب اطلاعات مورد نیاز در این زمینه در ادامه همراه ما باشید.

مطابق ماده 6 قانون تجارت؛ کلیه تجار به غیر از کسبه جرء مکلف می باشند که دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه بر اساس نظامنامه ای قائم مقام این دفاتر قرار می دهد داشته باشد.

انواع دفاتر پلمپ

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارائی
  • دفتر کپیه

مقررات ویژه ای وضع شده است تا اعتبار و اهمیت و سندیت دفاتر تجاری حفط شود. به گونه ای که بر اساس مواد 11 و 12 قانون تجارت باید دفاتر روزنامه و کل دارائی پیش از هر نوع معامله ای از سوی نماینده اداره ثبت شماره گذاری و امضاء و پلمپ گردد.

از آنجایی که امروزه سیستم جدید اینترنتی راه اندازی شده است، افراد قادر می باشند از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها درخواست خود را برای دریافت پلمپ دفاتر تجاری اعلام کنند.

ما در این نوشته تصمیم داریم تا مراحل ثبت اینترنتی را به صورت کامل برای شما توضیح دهید. درصورتی که شما در خصوص هر یک از مراحل سوالی داشتید می توانید با کارشناسان ما در موسسه ثبت شرکت ذهن ناب تماس برقرار کنید.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری

مراحل مختلف درخواست پلمپ دفاتر

برای انجام  پلمپ دفاتر قانونی کار نخست باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها (قسمت پلمپ دفاتر تجاری) مراجعه نمود. چنانچه فرد متقاضی پلمپ دفاتر ف شخصی حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت ها باشد، باید از قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ، (نوع شخص متقاضی) قسمت مشخص شده مربوط بع شخص حقوقی را انتخاب نماید.

و بعد از آن تابعیت و شناسه ملی و شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی را وارد سامانه سازد. (لازم به اشاره می باشد که کلیه پیامک های مربوط به پروسه انجام کار به شماره همراه ثبت شده ارسال خواهد شد)

شروع سال مالی جهت اخذ پلمپ دفاتر

سپس باید قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را هم تکمیل نمایید. منظور از شروع سال و ماه و روز مالی ، انتخاب آن ها مطابق مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت شده است می باشد. همین طور تاریخ پایان سال مالی هم به وسیله سامانه محاسبه می شود . روشن است که تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و درخواست پلمپ مبنای آغاز سال ، ماه و روز مالی نیست.

آدرس وارد شده در پلمپ دفاتر

در مرحله بعدی نیز باید « اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده» را تکمیل نمود.

قابل ذکر است که دفاتر پلمپ شده بعد از پلمپ با توجه به آدرس بیان شده برای متقاضیان ارسال می شود. بنابراین باید در ثبت این اطلاعات دقت و توجه زیادی به خرج داده شود. (هم اکنون این روش برای شهر تهران امکان پذیر می باشد)

چانچه در گزینه های ارائه شده، شهر مدنظر وجود نداشت، یعنی اینکه آن شهر هنوز به سامانه مذکور ملحق نشده است. در این شرایط متقاضیان باید به روش قدیمی عمل کنند.

اطلاعات اشخاص حقوقی پلمپ دفاتر

باید در صفحه بعدی اطلاعات شخص حقوقی را بررسی کنید و در صورت درست بودن اطلاعات، بر روی گزینه “تایید اطلاعات شخص حقوقی” کلیک کنید و اگر اطلاعات نادرست بود به اداره ثبتی مربوطه مراجعه کنید.

در مرحله بعدی براساس اطلاعات وارد شده به کاربران شماره پیگیری اختصاص داده می گردد.

بعد از شماره پیگیری پلمپ دفاتر چه باید کرد؟

بعد سمت تکمیل کننده از اظهارنامه از فهرست را انتخاب نمایید و اطلاعات مربوط به یکی از اعضاء هیئت مدیره را در سامانه درج کنید.

در این مرحله نیز اسامی مابقی اعضاء هیئت مدیره را همراه با اطلاعات مربوط به آن ها مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و باقی موارد را وارد سازید و در در پایان نیز با کلیک کردن بر روی گزینه گام بعدی، به مرحله بعدی بروید.

سپس با تعیین کردن عضو هیئت مدیره، سمت اشخاص هیئت مدیره، مدت تصدی محدود/نامحدود و تاریخ آغاز سمت را وارد سیستم سازید. بعد وضعیت حدود حق امضاء هیئت مدیره و بعد از آن سمت عضو هیئت مدیره را مشخص کنید.

دفاتر پلمپ مورد تقاضا

یک فرم دیگری هم است با عنوان دفتر مورد تقاضای شخص، باید در این مرحله هم، نوع دفتر مورد تقاضا شخص دفتر کل و روزنامه و همینطور تعداد برگ های دفتر و تعداد جلدهای دفتر را وارد سازید و طالاعات وارد شده را هم ذخیره کنید.

بعد از آنکه مراحل بیان شده را طی کردید، وارد صفحه تایید صحت اطلاعات می شوید، در این مرحله باید گزینه تایید اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز را انتخاب نمایید.

تائید نهایی پلمپ دفاتر قانونی

باید پس از تکمیل اطلاعات در سامانه و انجام دادن درست مراحل اینترنتی ثبت و کلیک بر روی پذیرش نهایی، اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت را همراه با دیگر مدارد که در زیر بیان شده است را به اداره ثبت ارسال کنید تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه درج شده است بفرستد.

بعد از اینکه مدارک را ارسال کردید و کد پیگیری را دریافت نمودید، باید بر روی گزینه پلمپ دفاتر کلیک نمایید. شما باید شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه درج کنید و در پایان بر روی گزینه پذیرش نهایی، کلیک نمایید و وارد مرحله بعدی گردید.

مدارک دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

  • امضاء و ارسال اظهارنامه پلمپ و رسید پذیرش پلمپ توسط متقاضی پلمپ دفاتر ۲ نسخه داخل پاکت
  • ارائه فتوکپی کارت ملی فرد متقاضی
  • ارائه فتوکپی پروانه کسب و یا جواز فعالیت کسبی

مدارک دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

  • ارائه فتوکپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت یا آخرین تعیین سمت مدیران
  • ارائه وکالتنامه یا معرفی نامه جهت نماینده چنانچه وکیل یا نماینده جهت پلمپ دفاتر معرفی می گردد.
  • امضاء و ارسال اظهارنامه پلمپ و رسید پذیرش پلمپ توسط شخص صاحب امضاء ۲ نسخه داخل پاکت

شما عزیزان می توانید برای انجام کلیه امور مربوط به مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری در کم ترین زمان ممکن با کارشناسان مجرب ما در موسسه ذهن ناب تماس برقرار کنید.