ثبت شرکت حمل و نقل – حمل و نقل درون شهری و برون شهری

ثبت شرکت حمل و نقل با افزایش تعداد جمعیت و همینطور پیشرفت سطح زندگی بشری، موجب می شود که نیاز های بشرنیز روز به روز افزایش پیدا کرده و دامنه گسترده ای یافته و از تنوع بالاتری برخوردار گردد.

شرح کلیه امور مربوط به ثبت شرکت حمل و نقل

برای برطرف کردن این نیازها که امکان دارد به مواد اولیه و کالاهای خاصی نیازمند باشد و یا نیاز به انواع گوناگونی خدمات داشته باشد، تامین و برطرف نمودن آن ها یک پروسه بزرگی است. تامین نیروی انسانی و متخصص و فراهم نمودن اجناس و دستگاه های مد نظر یک امر با اهمیت و مهم به شمار می رود.

این در شرایطی می باشد که کلیه موارد که در بالا ذکر شد، در یک محدوده جغرافیایی یافت نخواهد شد. مثلاً تولید یک کالا نیاز به مواد اولیه خامی دارد که در آن شهر یا کشور وجود ندارد و به اجبار باید آن را از سایر نقاط فراهم نمود.

به خاطر همین مسئله هم می باشد که وجود سیستم های حمل و نقل از جمله اجزای جدایی ناپذیر و ضروری از بخش های گوناگون از جمله تولید و رشد هر کشوری محسوب می شود.

ثبت شرکت حمل و نقل

به کاربردن ماشین آلات و استفاده از افراد برای حمل و نقل در موارد گوناگون، نیاز به اشخاص متخصص دارد که با برنامه ریزی صحیح این کار را به انجام رسانند. به همین دلیل هم، برای مسئله حمل و نقل ،مراکزی تشکیل می گردند تا این کار را انجام دهند.

مشکلات ثبت شرکت حمل و نقل

مسئله حمل و نقل کالا و یا مسافر دارای حالت های گوناگونی می باشد. مثلاً حمل و نقل در محدوده شهری چه از نظر مسافر یا کالا و یا اینکه حمل و نقل به نقاط دورتر و بین شهر های گوناگون یک کشور می تواند صورت بگیرد.

لازم به ذکر می باشد که در اندازه های گسترده تر، حمل و نقل بین المللی می باشد که خود از راه های مختلف زمینی، هوایی و دریایی انجام می گردد.

کسانی که تصمیم دارند تا یک شرکت حمل و نقل را به ثبت برسانند باید نخست تصمیم بگیرند که در چه محدوده ای می خواهند کار حمل و نقل را انجام دهند و این مسئله را که این شرکت در محدوده شهری، بینی شهری و یا بین المللی فعالیت خواهد کرد را مشخص نمایند.

ثبت شرکت حمل و نقل داخلی

به ثبت رساندن شرکت حمل و نقل کالا و مسافر درون شهری، برای عموم اشخاص می تواند بدون نیاز به دریافت مجوز در زمان ثبت شرکت انجام گردد. اداره ثبت شرکت ها با هدف ایجاد راحتی در روند ثبت شرکت در این مورد و ایجاد زمینه جهت اشتغال افراد، ثبت شرکت حمل و نقل با محدوده درون شهری را بدون نیاز به دریافت مجوز در فرآیند ثبت شرکت را قابل انجام نموده است.

موضوع فعالیت شرکت حمل و نقل

موضوع فعالیتی که در این مورد و برای اینگونه شرکت ها می توان ثبت نمود از سوی اداره ثبت شرکت ها اعلام گشته و باید مطابق با همان ابلاغیه انجام گردد. اینگونه شرکت ها را می توان در قالب شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به ثبت رساند که تعداد شرکت های حمل و نقلی که در قالب شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رسانده شده اند بیشتر از شرکت سهامی خاص می باشد.

ولی درصورتی که شخصی شرکت حمل و نقل در محدوده بین شهری و یا در سطح بین المللی را به ثبت برساند باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز دریافت نماید. وزارتخانه مذکور بعد از بررسی و تایید صلاحیت های مورد نیاز، مجوز حمل ونقل را صادر می نماید.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت حمل و نقل

فرد متقاضی ثبت شرکت حمل و نقل با موضوع بین شهری یا بین المللی بعد از تکمیل مدارک لازم و ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکت ها، با تایید نام از سوی واحد تایید نام اداره ثبت شرکت ها و تهیه اساسنامه و دیگر اسناد لازم، با مراجعه وزارتخانه مورد نظر، مراحل دریافت مجوز را پشت سر می گذارد.

از سایر روش های حمل و نقل ،خدمات ترابری از راه های هوایی است .صدور بارنامه خدمات ترابری کالا و مسافر از راه هوایی زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور صورت می گیرد و متقاضیان برای فعالیت در این حیطه باید به این سازمان مراجعه کنند تا از شرایط و ضوابط دریافت مجوز مربوطه بتوانند اطلاع پیدا کرده و نسبت به ثبت این گونه شرکت ها بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

ثبت برند شرکت حمل و نقل نیز دارای مراحلی مانند ثبت سایر شرکت ها دارد. نخستین گام برای این کار، مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها و تکمیل نمودن اقلام اطلاعتی است که در این سامانه مشخص گشته است.

شرکت های حمل و نقل را همان گونه که در فوق نیز ذکر کردیم می توان در دو دو قالب شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به ثبت رساند. که بر اساس قالبی که برای شرکت انتخاب می شود باید مدارک مورد نیاز ارائه گردد.

مدارک ثبت شرکت حمل و نقل با مسئولیت محدود

  • تصویر برابر با اصل کارت ملی و شناسنامه کلیه اعضا
  • گواهی نداشتن سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره
  • ارائه نمودن مجوز موربوطه در صورتی که موضوع فعالیت از مواردی باشد که نیاز به دریافت مجوز دارد.

همچنین همراه با تهیه مدارک که در بالا ذکر شد باید آدرس مرکز اصلی فعالیت شرکت  ارائه شده و برای انتخاب اسامی اقدامات مورد نیاز انجام شده و در سامانه ثبت شرکت ها وارد شود.

مدارک ثبت شرکت حمل و نقل سهامی خاص

  • کپی برابر با اصل مدارک شناسایی کلیه اعضا
  • گواهی نداشتن سوء پیشینه مدیر عامل ،اعضای هیئت مدیره و بازرسین
  • ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت 35% از سرمایه شرکت سهامی خاص به وسیله موسسین
  • ارائه مجوز مربوطه در صورت لزوم

نکته: باید اشاره داشته باشیم که شرکت هایی که در حیطه حمل و نقل فعالیت می کنند و یا تصمیم دارن ثبت شرکت با موضوع حمل و نقل را انجام دهند می توانند در نام های انتخابی خود برای شرکت از کلماتی مانند سیر ، گشت ،حمل و نقل و سفر استفاده کنند.

شرکت های حمل و نقل چند منظوره

در ضمن شرکت هایی که در زمینه حمل و نقل درون شهری مشغول فعالیت می باشند، همزمان می توانند در سایر زمینه ها نیز فعالیت کرده و و به اصطلاح شرکت را به صورت چند منظوره به ثبت برسانند. و این در صورتی می باشد که شرکت هایی که نیاز به دریافت مجوز دارند موضوع فعالیت آن ها از سوی سازمان ذی صلاح مشخص شده و لذا امکان درج سایر موضوعات را ندارند.

[iphorm id=”3″ name=”فرم تاسیس شخصیت حقوقی”]