ثبت شرکت کارگزاری – نحوه ثبت شرکت کارگزاری همراه مجوز ها

ثبت شرکت کارگزاری برای اینکه به مفهوم شرکت کارگزاری و کار آن پی ببرید ابتدا باید بدانیم کارگزار کیست؟ مدارک ثبت شرکت کارگزاری چیست؟ هزینه ثبت شرکت کارگزاری چقدر است ؟ نحوه ثبت شرکت کارگزاری چگونه است؟ شرایط ثبت شرکت کارگزاری چگونه است؟
در حالت کلی می توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه گذار و سازمان بورس می باشد که خرید و فروش سهام توسط آن ها انجام می گیرد. معنی کلمه کارگزار عامل و مأمور می باشد ولی با توجه به وظیفه کارگزار معنی اصطلاحی آن با مفهوم لغوی کلمه کاملاً متفاوت می باشد.

بهتر است بدانید کارگزاران در قانون اساسی کشور ایران به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. اشخاص حقیقی افرادی هستند که طبق اصول به کارگزاری بورس پذیرفته می شوند. اشخاص حقوقی نیز برخی از مؤسسات مالی و اعتباری می باشند که باید صلاحیت ان ها مورد تائید بانک مرکزی قرار بگیرد.

شرکت های کارگزاری می توانند به هر یک از فعالیت های فوق مشروط به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص برخی از موارد مبادرت ورزند.

ماموریت شرکت کارگزاری

شرکت های کارگزاری براساس ماده ۳ اساسنامه وظایف و مأموریت هایی دارند که با توجه به این فعالیت ها مجوز مربوط به آن را باید از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنند. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

خدمات مالی و مشاوره ای شامل مدیریت صندوق های سرمایه گذاری، نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه، بازاریابی برای فروش اوراق بهادار، سبدگردانی اوراق بهادار، مشاوره و انجام کلیه امور اجرایی برای بورس ها و بازارهای خارج از بورس به نمایندگی از ناشر یا عرضه کننده کالاها، ارائه مشاوره در زمینه های قیمت گذاری اوراق بهادار، خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار، طراحی و تشکیل نهادهای مالی.

خدمات کارگزاری، کارگزار/معامله گری و بازار گردانی شامل معامله اوراق بهادار از قبیل سهام، اوراق مشارکت، حق تقدم خرید سهام، اختیار معامله و قراردادهای آتی برای دیگران و به حساب آن ها یا به نام و حساب خود، معاملات کالاهای پذیرفته شده برای دیگران و به حساب آن ها و بازار سازی و بازار گردانی اوراق بهادار و کالاهای پذیرفته شده.

مقررات مربوط با کارگزار

از اولین شرکت های فعال در بازار سرمایه می توان به شرکت های کارگزاری اشاره کرد. به دلیل قدیمی بودن این شرکت ها قانون و قوانین زیادی در رابطه با آن ها وضع شده است که از مهم ترین آن ها می توان به مقررات مربوط به اخذ مجوز فعالیت، تائید صلاحیت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل، ضوابط حاکم بر تبلیغات آن ها، سبدگردانی، عضویت در کانون کارگزاران و شرایط فعالیت در بورس اشاره کرد.

این قوانین با توجه به تغییرات جامعه ممکن است گاهی تغییر پیدا کنند که همه کارگزاران در هر صورت موظف به رعایت آن ها می باشند.

چگونه می توانیم یک شرکت کارگزاری تأسیس کنیم؟

براساس قانون و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار فقط براساس تعداد مجوزهایی که می تواند برای شرکت کارگزاری صادر کند فراخوان می دهد و کسانی که تمایل دارند شرکت کارگزاری تأسیس کنند مدارک خود را تحویل سازمان می دهند تا در صورت داشتن شرایط مجوز تأسیس کارگزاری (شرایط ثبت شرکت کارگزاری) صادر شود.

با توجه به نیاز بازار سرمایه به خدمات کارگزاران جدید، سازمان بورس هر زمان که لازم تشخیص دهد نسبت به فراخوان عمومی مزبور جهت پذیرش کارگزاران جدید در هر یک از بورس ها اقدام نموده و شرایط لازم از نظر حداقل سرمایه (شرایط ثبت شرکت کارگزاری)، صلاحیت های لازم جهت سهامداران و اعضای هیئت مدیره آنان، شرایط فضای کاری و نرم افزارهای مورد نیاز و پرسنل لازم را برآورد نموده و از متقاضیان ثبت نام می نماید.

در سازمان بعد از پایان یافتن زمان فراخوان مدارک و اطلاعات متقاضیان بررسی می شود و طبق شرایط مدارک آن ها رتبه بندی می شود و در صورت کامل بودن مدارک و داشتن شرایط لازم مجوز صادر می شود و افراد می توانند فعالیت خود را شروع کنند.

قوانین مربوط به کارگزاری ها

به موجب ماده ۲۹ قانون بازار، صلاحیت حرفه ای اعضاء هیئت مدیره و مدیران، حداقل سرمایه، موضوع فعالیت در اساسنامه، نحوه گزارش دهی و نوع گزارش های ویژه حسابرسی کارگزاران، باید به تائید سازمان برسد و نحوه ثبت شرکت کارگزاری رعایت شود.

بر اساس ماده ۳۸ قانون بازار در صورتی که کارگزار، درخواست کناره گیری موقت یا دائم از فعالیت خود را داشته باشد، باید مراتب را به سازمان، کانون و نیز بورس مربوطه اعلام نموده و مجوز فعالیت خود را نزد کانون تودیع نماید.

مطابق ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات، سفارشاتی که توسط کارگزار به سامانه معاملات وارد می شوند، حداقل باید شامل این موارد باشند: نماد معاملاتی، تعیین خرید یا فروش، نوع سفارش، حجم سفارش، شرایط قیمتی، کد معاملاتی و اعتبار زمانی سفارش.

چه شرایطی برای دریافت و اجرای سفارش مشتریان لازم می باشد؟

شرایط ثبت شرکت کارگزاری, احراز هویت مشتری یعنی کسانی که می خواهند در بازار بورس فعالیت کنند بر عهده کارگزاری ها می باشد زیرا کارگزار به تمامی معاملات و سهام های افراد دسترسی دارد. با توجه به وجود قانون و مقررات کارگزاری ها با دریافت مدارک و اطلاعات افراد و احراز هویت و بررسی آن ها اجازه شروع فعالیت به مشتری را می دهند. کارگزاری ها باید تمامی مدارک و اطلاعات افراد را نگهداری کنند.

چگونگی ثبت شرکت کارگزاری

شرکت های کارگزاری نیز مانند همه شرکت های دیگر در دو نوع می توانند فعالیت کنند که عبارت اند از: شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص. در ادامه به طور خلاصه به تعریف این دو نوع شرکت می پردازیم.

ثبت شرکت کارگزاری با مسئولیت محدود

به شرکت هایی که سرمایه شرکا به قطعات کوچک تر تقسیم نمی شود و هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود در شرکت مسئولیت دارند شرکت با مسئولیت محدود گفته می شود. برای تأسیس این نوع شرکت حداقل به دو نفر نیاز می باشد.

مدارک ثبت شرکت کارگزاری با مسئولیت محدود

  • وجود حداقل ۲نفر عضو
  • حداقل سرمایه لازم یک میلیون ریال
  • تعهد با پرداخت کل سرمایه
  • شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا
  • اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • امضاء اقرارنامه
  • مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع بنابراعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها

برخی نکات در رابطه با شرکت کارگزاری با مسئولیت محدود

شرکا فقط به میزان سرمایه خود در برابر زیان ها و تعهدات شرکت مسئولیت دارند. همچنین هرچه سرمایه افراد در شرکت زیاد باشید تأثیر رأی آن ها نیز در تصمیمات شرکت بیشتر خواهد بود. همان طور که در قسمت بالا گفتیم سرمایه در این شرکت ها تقسیم نمی شود.

در هنگام انتخاب اسم برای شرکت با مسئولیت محدود حتماً باید عبارت “با مسئولیت محدود” به کار برده شود. بر اساس قانون مفاد ماده ۹۵ قانون تجارت نباید اسم هیچ یک از شرکا در نام شرکت به کار رفته شود زیرا در چنین حالتی شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده است، در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

ثبت شرکت کارگزاری سهامی خاص

در شرکت سهامی خاص برخلاف شرکت مسئولیت محدود سرمایه سرمایه گذاران به قسمت های کوچک تر یعنی سهام تقسیم می شود و در این نوع شرکت ها مسئولیت افراد در مقابل قرض ها و تعهدات شرکت فقط به اندازه میزان سهام اسمی آن ها می باشد.

مدارک ثبت شرکت کارگزاری سهامی خاص

مدارک ثبت شرکت کارگزاری سهامی خاص به شرح زیر می باشد:

  • وجود ۳ نفرعضو به همراه ۲ نفر بازرس(بازرسین نباید از اعضاء باشند)
  • پرداخت ۳۵ درصد از سرمایه بصورت نقدی
  • حداقل سرمایه لازم یک میلیون ریال
  • تصویر کارت ملی اعضاء
  • تصویر شناسنامه کلیه اعضاء
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  • اقرارنامه امضاء شده
  • اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
  • تنظیم وکالتنامه به نام وکیل در صورتی که امور توسط وکیل انجام پذیرد.

برخی نکات در رابطه با شرکت کارگزاری سهامی خاص

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص ۱۰۰ هزار تومان می باشد. برای ثبت شرکت سهامی خاص به حداقل ۳ سهامدار نیاز می باشد. بعد از این که شرکت سهامی خاص خود را ثبت کردید سهام این شرکت در بازار بورس قابل خرید و فروش نخواهد بود بلکه توسط مردم معامله می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت کارگزاری بورس و هزینه ثبت شرکت کارگزاری می توانید با کارشناسان ما در ثبت شرکت ذهن ناب تماس بگیرید.

09122938218

جهت اطلاع از هزینه ثبت شرکت کارگزاری فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید:

[iphorm id=”3″ name=”فرم تاسیس شخصیت حقوقی”]


ثبت کارگزاری