اخذ نشان استاندارد – هزینه و نحوه دریافت علامت استاندارد ملی

برای اخذ استاندارد در ایران چه شرایط و مدارکی نیاز می باشد؟

همانگونه که همه ما می دانیم اخذ نشان استاندارد، در حقیقت علامت استاندارد، ضامن کیفیت کالا یا خدمات ارائه شده می باشد. در حقیقت به مجموعه ای از مطالعات، استاندارد می گویند که در آینده از آن استفاده می شود و به نوعی مابین محصول خریداری شده و هزینه پرداختی، تعادل برقرار می سازد.

ولی باید اشاره کنیم که ملاک های دریافت استاندارد ثابت نمی باشند و و هر زمانی نیازمند اسناندارهای متناسب با خود می باشد.

اخذ نشان استانداردجهت دریافت نشان استاندارد می توانید با ما در موسسه ثبتی ذهن ناب تماس بگیرید .

09122938218 – 02188564596

 

اخذ استاندارد ایران

باید توجه شود که کالاها و خدمات مرغوب بر طبق اصول استاندارد عرضه می گردند. در حال حاضر می توان گفت که حدودا همه کشورها از استاندارد ملی برخوردار می باشند.در همه این کشور ها سازمان استاندارد ملی بر کیفیت محصول نظارت دارد که کشور ما ایران نیز از این قاعده تبعیت می کند.

استاندارد اجباری و استاندار تشویقی

در حال حاضر در کشور ما ایران ، اخذ نشان استاندارد ملی برای اکثر کالاهای صنعتی وتولیدی اجباری می باشد. محصولاتی مثل مواد غذایی و بهداشتی مشمول قانون استاندارد اجباری می گردند.

و این به این معنی می باشد که تولید کننده باید پیش از تولید محصول، اقدام به دریافت نشان استاندارد بکند و محصول مورد نظر را بر اساس استاندارد ملی تولید نماید. ولی باید بگوییم که تولید برخی از محصولات نیاز به اخذ استاندارد ملی ندارد ولی درصورتی که تولید کننده، اصول رذکر شده را رعایت نماید؛ می تواند علامت استاندارد تشویقی را روی محصول خود درج نماید.

عوامل تاثیرگذار بر رعایت اصول استاندارد ملی

درست است که می توان گفت که در همه دنیا، حدودا مقررات یکسانی بر تدوین معیارهای دریافت استاندارد نظارت می نمایند ولی رعایت و اجرای ان وابسته به عوامل مختلفی می باشد.از جمله عوامل موثر ، فرهنگ جامعه می باشد.

در حقیقت ما باید مصرف محصولات استاندارد را در میان افراد جامعه فرهنگ سازی کنیم تا تولیدکننده مجبور شود که برای تصاحب بازار فروش، اصول استاندارد را رعایت کند. عامل دوم توجه نکردن تولید کننده به اصول اخذ استاندارد می باشد.

درصورتی که شما برای تولید محصولی نیازمند دریافت استاندارد ملی می باشید، باید توجه داشته باشید که پیش از دریافت مجبور نباید اقدام به تولید محصول خود بکنید چون امکان دارد که این مسئله سبب اتلاف سرمایه و بیمارشدن افراد گردد.

مراحل اخذ استاندارد ایران

  • پیش از هر اقدامی، باید شرکت تولیدی مجوز تولید محصول خود را دریافت کرده باشد.
  • باید توجه شود که داشتن امکانات و محیط کافی جهت تولید محصول مود نظر نیز برای اخذ استاندارد ملی مورد نیاز می باشد.
  • باید سازمان متقاضی اخذ استاندارد، به سازمان استاندارد مراجعه نموده و قوانین استاندارد ملی مربوط به کالای تولید خود را دریافت کرده و سپس اصول درج شده در آن را رعایت نماید.
  • شرکت یا واحد متقاضی باید کنترل کیفی خود (که شرایط تعیین شده از سوی سازمان استاندارد را دارا می باشد) را به سازمان استاندارد استان معرفی نماید. سازمان استاندارد نیز بعد از تایید صلاحیت شخص و برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز، مجوز تایید صلاحیت او را صادر خواهد کرد.
  • واحد تولیدی متقاضی بایست گواهی مالکیت علامت تجاری خود را به سازمان استاندارد ارائه نماید (نشان تجاری واحد تولیدی بایست در سازمان ثبت علائم کشور ثبت شده باشد)
  • از سایر شرایط مورد نیاز برای اخذ نشان استاندارد ایران، به وجود آوردن آزمایشگاه کنترل کیفیت می باشد. مدارک مبنی بر وجود این آزمایشگاه بایست به سازمان استاندارد تحویل داده شود.
  • نهایتاً واحد متقاضی دریافت استاندارد باید به تدوین نظامنامه کنترل کیفیت اقدام کند. این نظامنامه متشکل از همه دستورالعمل های مورد نیاز جهت حفظ کیفیت کالای تولیدی می باشد.
  • درصورتی که همه مراحل ذکر شده در بالا انجام گردد و محصول نمونه توسط سازمان استاندارد تایید شود، مجوز استاندارد ملی صادر می گردد اغلب این مجور یک سال اعتبار دارد و بعد از پایان زمان اعتبار مجوز، واحد تولیدی جهت تمدید آن باید اقدامات لازم را انجام دهد.

ولی باید این نکته را هم یادآور شویم که سازمان استاندارد بعد از صدور استاندارد ملی، واحد تولیدی را به حال خود رها نمی نماید، و در طی دوره های زمانی مختلف از انبار واحد تولیدی یا بازار فروش محصول مورد نظر بازدید می نماید و چنانچه مشاهده کند که اصول استاندارد توسط این واحد تولیدی رعایت نمی شود، پروانه استاندارد واحد تولیدی مورد نظر را باطل می سازد.