ثبت شعبه داخلی شرکت یا تاسیس شعبه داخلی و تعیین مدیر شعبه

در این مقاله مطالعه می کنید: ثبت شعبه داخلی شرکت یا تاسیس شعبه داخلی شرکت, تغییر مدیر شعبه داخلی شرکت, مدارک ثبت شعبه داخلی, صورتجلسه تاسیس شعبه داخلی و نحوه ثبت شعبه داخلی شرکت. قبل از توضیح روند و ثبت شعبه داخلی شرکت توضیحی مختصر در مورد شعبه های بیان می شود.

شعبه شخصیت حقوقی که با مسئولیت شرکت مادر اداره می شود شامل دو دسته می شود:

ثبت شعبه داخلی شرکت

تعریف شعبه داخلی شرکت

مطابق ماده ۲ آئین نامه اجرایی قانون تعریف شعبه پاخلی به اینصورت می باشد:

شعبه شرکت داخلی،‌ واحد محلی تابع شرکت اصلی است که مستقیماً موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل، انجام می‌دهد. فعالیت شعبه در محل، تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود.

از این ماده اینگونه استنباط می شود که شعبه داخلی شرکت واحدی مستقل از آن نیست و یکی از واحد های آن محسوب می شود و تماماً تحت نظر شرکت می باشد (درواقع شناسه ملی ای غیرمستقل و مرتبط با شرکت مادر به آن تخصیص می یابد)

شعبه داخلی در منطقه ای به غیر از مرکز اصلی شرکت احداث می شود و موضوع فعالیت آن نیز کاملاً با فعالیت شرکت منطبق است و محدوده اختیاراتش توسط شرکت مادر تعیین می گردد.

درصورتی که زمان ثبت شرکت تصمیم به ایجاد شعبه آن بگیریم روند ثبت آن کوتاه می گردد اما درصورتی که پس از ثبت شرکت اقدام به تاسیس شعبه نماییم این امر امکان پذیر است.

سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شعبات توسط سرمایه داران شرکت فراهم شده و خود آن ها نیز صاحبان اصلی شعبه محسوب می شوند. چنانچه شعبات دچار خطا و اشتباهی گردند، فعالیت آن ها باطل و آن شعبه منحل می گردد.

بنابراین باید مطابق ضوابط شرکت عمل نمایند. با این حال در محدوده اختیارات داده شده، پاسخگوی عملکرد خود می باشد.

ضرورت ثبت شعبه داخلی در شرکت ها

طبق قانون تجارت:

هرگاه شرکت در چندین حوزه شعبه داشته مقررات مواد ۱۹۵ و ۱۹۷ باید به قسمی که در نظام نامه وزارت عدليه معین می شود که در هر حوزه جداگانه انجام گردد.

مطابق این ماده تاسیس شعبه باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد و مراتب تاسیس نیز اگهی گردد. با نظر به این که شعبه از طرف شرکت اقدام به داد و ستد و معامله می نماید، برای حفظ حقوق اشخاص ثالث امری لازم و ضروری است که تاسیس شعبه از طریق اگهی رسمی به اطلاع عموم برسد.

همچنین در ماده ۶۳۴ لایحه تجارت ۹۱ نیز بر الزامی بودن آن تاکید گردیده است. درصورت عدم ثبت شعبه داخلی مطابق قانون جرائمی را همراه خواهد داشت و شرکاء مشمول ماده ۲۲۰ قانون تجارت می گردند زیرا در شعبه ثبت نشده مسئولیت سهامداران نسبت به تعهدات شعبه، مسئولیتی تضامنی می باشد.

نکته: تمامی مکاتبات و ابلاغ اسناد رسمی شرکت براساس آدرس شرکت ما صورت می پذیرد. تعداد شعب قابل تاسیس نیز برای هر شرکت نامحدود و هر شرکت در هر یک از شهرها تنها یک شعبه می تواند داشته باشد.

تفاوت شعبه و نمایندگی ثبتی در شرکت ها

شعبه با نمایندگی تفاوت هایی دارد که در ادامه مقاله با آن ها می پردازیم:

  • شعبات شرکت کاملاً به شرکت مادر وابسته هستند اما نمایندگی ها شخصیتی مستقل دارند.
  • حساب بانکی شعبات با شرکت اصلی یکی است اما هر نمایندگی حساب جداگانه ای دارد.
  • شعبه می تواند مدیر خارج از شرکاء یا سهامداران داشته باشد اما نمایندگی باید یک شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.
  • نماینده کالا را نمی خرد بلکه آن را از شرکت مادر امانت گرفته و پس از فروش محصول و کسر حق نمایندگی خود مبلغ را به شرکت پس می دهد.

البته این نکته نیز باید ذکر گردد که متاسفانه در جامعه ما نمایندگی ها نقش توزیع کنندگی را ایفا می کنند.

تغییر مدیر شعبه

تاسیس شعبه انواع شرکت ها

اگر تاسیس شعبه هم زمان با ثبت شرکت باشد، می بایست در اساسنامه شرکت این مورد درج شود لیکن اگر بعد از تاسیس شرکت این تصمیم گرفته شود باید با تنظیم صورتجلسه تغییرات به اداره ثبت شرکت ها اعلام گردد در نتیجه نحوه ثبت شعبه داخلی شرکت بسیار مهم می باشد.

زیرا تاسیس شعبه از مواردی است که باید در اساسنامه شرکت ذکر گردد.

نحوه ثبت شعبه شرکت نیز تفاوت زیادی با تاسیس شرکت ندارد. در زمان تاسیس شعبه یک نفر به عنوان مدیر شعبه انتخاب و مدارک آن شخص برای اداره ثبت ارسال می گردد و درصورت انتصاب مدیر جدید باید این مراتب به اطلاع اداره ثبت برسد.

تاسیس شعبه داخلی شرکت ها نیاز به تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و یا صورتجلسه هیئت مدیره دارد که پس از امضاء کلیه اعضای هیات مدیره ثبت سیستمی شده و سپس به همراه باقی مدارک به سازمان ثبت ارسال می گردد.

مراحل ثبت شعبه داخلی شرکت ها

مراحل ثبت تاسیس شعبه داخلی یا نحوه ثبت شعبه داخلی به اینگونه می باشد که در ابتدا صورتجلسه تنظیم می گردد. چنانچه در اساسنامه شرکت تاسیس شعبه در اختیار هیات مدیره قرار داده شده باشد صورتجلسه هیئت مدیره و در غیر اینصورت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می شود.

صورتجلسه به امضاء کلیه اعضاء هیئت مدیره رسیده و پس از تحویل صورتجلسه به کارشناس مربوطه ورودی سیستمی آن انجام گرفته و اطلاعات به صورت دقیق ثبت می شوند.

در مرحله بعد صورتجلسات به همراه باقی مدارک برای سازمان ثبت شرکت ها ارسال می گردد و تا اعلام نظر کارشناس منتظر میمانیم.

چنانچه درخواست ما با موافقت اداره ثبت همراه بود، اگهی ثبتی را از اداره تحویل گرفته و اقدام به پرداخت هزینه های روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار می نماییم. لیکن اگر درخواست ما با ایراداتی مواجه بود، ایرادات را برطرف نموده و دوباره مدارک را ارسال می کنیم.

تغییر مدیر شعبه داخلی شرکت

با توجه به تاسیس شعبه شخصیت حقوقی مدیری برای آن انتخاب می شود که می تواند دارای زمان تصدی ماموریت باشد و یا به صورت نامحدود انتخاب گردد. در صورت ناراضی بودن شخصیت حقوقی, با تنظیم صورتجلسه ای می توان مدیر شعبه داخلی را تغییر داد (تغییر مدیر شعبه داخلی) و شخص جدیدی جایگزین آن فرد نمود.

آدرس شعبه داخلی شرکت

آدرس شعبه داخلی شرکت با اقامتگاه قانونی شرکت نمی تواند یکی باشد. شعبه می تواند در یک واحد ثبتی باشد و یا در واحد ثبتی های متفاوت. به زبان ساده تر شعبه شرکت می توان در محل اقامتگاه شرکت (به جز آدرس خود شرکت) یا در شهر های دیگر باشد.

انحلال شعبه داخلی

برابر ماده ۶ آئین نامه اجرایی قانون اشخاص حقوقی که مجوز فعالیت آنان از سوی مراجع ذی ربط لغو گردیده باشد، در مهلت تعیین شده توسط اداره ثبت شرکت ها نسبت به انحلال شعبه دخلی اقدام و امور تصفیه را انجام دهند.

مدارک ثبت شعبه داخلی شرکت

مدارک لازم برای ثبت شعبه داخلی به شرح زیر می باشد:

  • مدارک هویتی شرکت اعم از تصویر اساسنامه، شرکتنامه و آخرین تغییرات ثبت شده شخصیت حقوقی
  • ارائه لیست کامل شرکاء و میزان سهم الشرکه یا میزان سهام سهامداران و تعداد سهام آن ها
  • ارائه مدارک هویتی شرکاء یا سهامداران و همچنین مدیریت شعبه
  • درصورت مجوزی بود موضوع اساسنامه اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح
  • درصورتی که یکی از شرکاء یا سهامدارن حقوقی باشد, نامه نمایندگی و معرفی نامه شخص نماینده (تنظیم شده توسط موسسه)
  • درصورتی که جلسه با حضور اکثریت برگزار شود آگهی دعوت روزنامه کثیر الانتشار که به چاپ رسیده (تنظیم شده توسط موسسه)
  • چنانچه مجمع ذکر شده دو نوبتی باشد ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل اگهی دعوت نوبت اول و دوم الزامی است.

هزینه ثبت شعبه داخلی

هزینه های ثبت صورتجلسه شعبه داخلی به شرح زیر می باشد:

  • حق الوکاله وکیل و پرداخت حق الثبت
  • پرداخت حق الثبت تاسیس شعبه داخلی
  • تنظیم و ثبت صورتجلسه تاسیس شعبه داخلی
  • ورود سیستمی صورتجلسه تنظیم شده توسط موسسه
  • پرداخت هزینه روزنامه های رسمی و روزنامه کثیرالانتشار
  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی شرکت از جمله معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام های مربوطه برای اشخاص حقوقی
  • آگهی دعوت روزنامه کثیرالانتشار در صورت تشکیل جلسه با حضور حداکثریت سهامداران یا شرکاء
  • اخذ کد فراگیر جهت اشخاص غیر ایرانی
  • اخذ پلمپ دفاتر شعبه داخلی ثبت شده
  • هزینه پست و ارسال اوراق به اداره ثبت شرکت ها

صورتجلسه ثبت شعبه داخلی شرکت

در صورتجلسه تصویب ترازنامه شرکت می بایست ابتدا مشخصات شرکت از جمله نام, شماره ثبت, شناسه ملی و میزان سرمایه شخصیت حقوقی را بنویسید. سپس تاریخ و ساعت جلسه (مجمع عمومی فوق العاده – هیات مدیره) که با حضور کلیه یا اکثریت برگزار می گردد در محل قانونی شخصیت حقوقی را مشخص کنید. برای شرکت های سهامی می بایست ماده ۱۰۱ قانون تجارت مربوط به هیات رئیسه اجرائی شود.

دستور صورتجلسه را مورد نظر ثبت شعبه داخلی می باشد. سپس متن زیر را در صورتجلسه تایپ کنید.

دستور جلسه: تاسیس شعبه در شهرستان …….. شهر ………

موضوع: تاسیس شعبه در هرستان ….. شهر …… مورد بحث و بررسی اقع و به لحاظ ضرورت امر مورد تصویب واقع شد.

آقای ….. به شماره ملی ….. فرزند …. به عنوان مدیر شعبه به مدت ۲ سال انتخاب شد و با امضاء ذیل صورتجلسه قبولی سمت نمودند.

آدرس شعبه عبارت است از استان …… شهر ….. شهرستان ….. به کد پستی ….. می باشد.

سپس در انتها به یکی از اعضاء هیات مدیره یا شرکاء یا سهامداران وکالت با حق توکیل به غیر می دهید که پرصورت آگهی شدن صورتجلسه تنظیم شده توسط شما به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و آگهی ثبت را تحویل بگیرد.

سحن آخر در زمینه تاسیس شعبه داخلی شرکت ها

برای کسب اطلاع از قیمت تنظیم و ثبت صورتجلسه تاسیس شعبه و یا تغییر آدرس شعبه و یا تغییر مدیر شعبه بعد از تکمیل و ارسال فرم و مدارک خواسته شده فوق حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل فرمائید تا تفاوت را احساس کنید.

فرم ثبت شعبه داخلی شرکت

توجه داشته باشید کلیه زمان در نظر گرفته برای ثبت شعبه یا تغییرات شعبه داخلی شرکت ها یا موسسات غیرتجاری زمانی بین ۷ الی ۱۵ روز کاری انجام می باشد و هیچ فرقی ندارد که چه تعداد عضو, چه مقدار سرمایه و چه تعداد شریک یا سهامدار داشته باشد.

این زمان از تحویل و تکمیل مدارک ثبت شعبه داخلی و صورتجلسه مهر و امضاء شده به موسسه ثبتی ذهن ناب حساب می شود.

درصورتی که تمایل به ثبت شعبه یا تغییرات شعبه (تغییر مدیر شعبه) داخل شرکت یا موسسه خود را دارید و این افتخار را می خواهید به موسسه ثبتی ذهن ناب بدهید حتماً نحوه ثبت شعبه داخلی را مطالعه کنید.

سپس فرم فوق را پرینت گرفته و تکمیل کنید و با مدارک هویتی اعضاء و شرکاء یا سهامداران و بازرسین برای موسسه توسط ایمیل یا فایل ضمیمه زیر ارسال کنید تا در سریعترین زمان و بهترین کیفیت مراحل نحوه ثبت شعبه داخلی شرکت یا موسسه شما به ثبت برسد.

موسسه ثبت برند ذهن ناب برای تغییر محل شرکت و موسسه غیر تجاری شما از هرکجا آمادگی همراهی را دارد.

[iphorm id=”4″ name=”فرم تغییرات شخصیت حقوقی”]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید