قوانین ثبت شرکت در ایران – توضیح انواع و نحوه ثبت شرکت های مدنی و تجاری

قوانین ثبت شرکت در کشور ما ایران برگرفته از قانون تجارت ایران است که ما در این مقاله تلاش خواهیم نمود تا به با اهمیت ترین آن ها و شرایط ثبت شرکت در سال جاری یعنی سال ۱۴۰۰ اشاره نماییم. درصورتی که شما نیز تصمیم به ثبت شرکت دارید، باید قوانین ثبت شرکت و مراحل ثبت را بدانید. لطفا در ادامه ما را همراهی کنید تا این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

قوانین ثبت شرکت

قوانین ثبت شرکت در ایران

لازم به ذکر است که قوانین ثبت شرکت دارای دامنه گسترده ای می باشد ولی ما بهتر می دانیم از اینجا آغاز کنیم که: جهت دارا بودن هر حرفه و کسب و کاری، داشتن طرحی از پیش مشخص شده، به همراه برنامه ریزی دقیق و حرفه ای از لحاظ مالی و اجرایی، نخستین و اساسی ترین گام ها محسوب می شوند. در این بین ثبت شرکت و اطلاع از قوانین ثبت شرکت از نخستین گام ها جهت آغاز یک کسب و کار می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بر طبق اینکه هدف یک فرد از ثبت شرکت چه می تواند باشد، قوانین ثبت شرکت و مراحل و شرایط آن را در نظر می گیرند. عده از اشخاص به منظور نو آوری در کار و حرفه و ارائه ایده های نو طراحی وب سایت های اینترنتی جهت ثبت شرکت اقدام می نمایند؛ و یا اینکه عده ای دیگر از افراد هم بدون هیچگونه ایده ای، تنها به سبب داشتن یک شرکت رسمی یا قانونی جهت ادامه حیات شرکت خود، تصمیم به ثبت شرکت می گیرند.

در کشور ما هم ثبت شرکت ها بر طبق اهداف و نوع ثبت به اشکال مختلفی انجام می شود. در طی سالیان گذشته مراحل، شرایط و قوانین ثبت شرکت با گذاراندن فرآیند بسیار سخت گیر و زمان بر اداری انجام می شد. ولی خوشبختانه در حال حاضر این فرآیند به خاطر الکترونیکی شدن، با سرعت زیاد و با صرف زمان و هزینه ثبت کمتری انجام می شود.

این مسئله هم موجب گسترش ثبت انواع مختلف شرکت خدماتی، ثبت شرکت های بازرگانی و تفکیک مناطق مختلف مانند ثبت شرکت در تبریز یا ثبت شرکت در اصفهان و غیره شده است.

تا افراد بتوانند از این راه به غیر از معرفی خدمات و محصولات خود، در رقابت با سایر رقبای کاری خود، به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده و عملکرد بهتری داشته باشند.

به علت با اهمیت بودن مسئله ثبت شرکت، تصمیم گرفتیم تا مهمترین مبحث های و موضوعات کلیدی در زمینه قوانین ثبت شرکت، پروسه و شرایط آن را شرح دهیم. که می توان گفت که مهم ترین این موضوعات عبارت می باشند از:

  • ثبت شرکت و ضرورت آن
  • پروسه کلی ثبت شرکت
  • قوانین ثبت شرکت
  • مهمترین شرایط ثبت شرکت
  • ثبت شرکت و ضرورت آن

ثبت انواع شرکت و ضرورتهای قانونی

زمانی که افراد باهم شراکت کرده و برای انجام کار یا فعایتی یک شرکتی را تاسیس می کنند؛ قوانین کار و تجارات افراد را بر آن می دارد که شرکت خود را به ثبت برسانند.

این شراکت در کار می تواند: امور تجاری، کشاورزی، صنعتی، راه و ترابری، ساختمان، معادن، تولیدات و … را شامل شود. بنابراین با اطلاع از مراحل و شرایط ثبت شرکت، افراد می توانند بدون کمترین مشکلی شرکت خود را به ثبت برسانند. بر اساس قوانین ثبت شرکت اعم از تجاری، مدنی و محاسبات عمومی، شرکت ها را به سه گروه یا دسته تقسیم می کنند که این سه دسته عبارت می باشند از:

شرکت های دولتی

شرکت هایی می باشند که بنا و اساس آن دولتی می باشد و بیش از 50% سرمایه آن متعلق به دولت می باشد. لذا به هر نوع شرکتی که سرمایه گذار آن دولت باشد شرکت دولتی گفته می شود.

شرکت های مدنی

این نوع شرکت ها شرکت هایی می باشند که میان افراد با فعالیت های مشترک انجام می گردد، این فعالیت امکان دارد برای خرید و فروش، خدمات و پیشه وری و یا کسب و کارهای دیگر صورت بگیرد. در این گونه شرکت ها، سهام و ضررو زیان مابین همه شرکا برابر می  باشد.

شرکت های تجاری

شرکت هایی می باشند که با هدف تجاری و مشخص شدن میزان سهام، حدود اختیارات و سمت ها، مابین افراد حقیقی یا شرکا تشکیل می گردند. شرکت های تجاری دارای یک سری ویژگی ها می باشند که از میان آن ها می توان به، مشخص بودن سود و زیان، مبادلات بازرگانی و تجاری، سازمانی مستقل و همکاری دو یا چند نفر، اشاره نمود. این شرکت ها را در 7 گروه قرار می دهند.

قوانین ثبت شرکت با انعقاد قرار داد

یکی از پراهمیت ترین موضوعات مربوط به قوانین ثبت شرکت، انعقاد قرارداد است. این قرار داد را بر طبق قواعدی ویژه منعقد می کنند. قرارداد بایست با اطلاع وآگاهی شرکا و با رضایت کامل آن ها انجام شود.

  • قوانین ثبت شرکت در مورد مشخص نمودن شرکا و خصایص آن ها.
  • قوانین ثبت شرکت در مورد تعرفه های ثبتی در شرکت های تجاری و غیر تجاری
  • قوانین ثبت شرکت مرتبط به ثبت نمایندگان جدید شرکت.
  • قوانین ثبت شرکت در مورد تنظیم اوراق و مدارکی که بایست ضمیمه اظهارنامه شود.
  • هر شرکتی که در خاک ایران تاسیس و به ثبت برسد، بر طبق قوانین ثبت شرکت، ایرانی محسوب می شود و بایست تشکیلات شرکت وی هم بر اساس قوانین تجارت ایران باشد.
  • یک شرکت خارجی زمانی می تواند در کشور ایران ثبت شرکت یا شعبه داشته باشد که در کشور خود، به ثبت قانونی رسیده باشد.
  • قوانین ثبت شرکت با تعین شدن چهارچوب و موضوع اصلی فعالیت شرکت.
  • شرکت عای بیمه ای داخلی یا خارجی بایست بر طبق نظام نامه های قوه قضایه تنظیم شده باشند.
  • قوانین ثبت شرکت و حق الثبت تغییرات شرکت در هر دفعه تغییر، تابع تعرفه های نظام نامه و مندرجات قوانین تجارت باید باشند.
  • حق الثبت شرکت های تجاری و غیر تجاری بر طبق میزان سرمایه آن ها خواهد بود؛ مثلاً حق الثبت شرکت تجاری با توجه به سرمایه اولیه دو میلیون ریالی، به ازای هر ده هزار ريال، صد و شصت ريال خواهد بود. حق الثبت موسسه غیر تجاری با سرمایه دو میلیون ريال، به شکل مقطوع پنج هزار ريال خواهد بود.
  • قوانین ثبت شرکت با منتشر نمودن آگهی ثبت شرکت در روزنامه های رسمی کشور.