مزایا و معایب شرکت سهامی خاص

مزایا و معایب شرکت سهامی خاص

جهت بررسی مزایا و معایب شرکت سهامی خاص می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

مزایای شرکت سهامی خاص

به چند نمونه از مزایای شرکت های سهامی می پردازیم:

۱. سهولت نقل و انتقال سهام بی نام: در شرکت های سهامی سرمایه سهامداران به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده است و سهام به دو نوع بی نام و بانام تقسیم می شود سهام بی نام احتیاج به نقل و انتقال ندارد و هر شخصی که برگه سهام را داشته باشد صاحب سهام شرکت نامیده می شود.

۲. تجمع سرمایه های کوچک: می توان با جمع آوری سرمایه های کوچک و در محیطی دوستانه به انجام فعالیت تجاری پرداخت.

۳. محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی: یکی از خصوصیات مهم شرکت های سهامی ، محدود بودن مسئولیت سهامداران در قبال سهام آنهاست.

۴. تعیین هیئت مدیره در شرکت های سهامی: بر اساس ماده 170 قانون تجارت شرکت سهامی به وسیله یک هیئت مدیره از طریق صاحبان سهام در مجامع مربوطه انتخاب می گردد.

معایب شرکت سهامی خاص

به چند نمونه از معایب شرکت های سهامی می پردازیم:

۱. وجود مقررات بیشتر در شرکت های سهامی : برخلاف شرکت های تضامنی از اهمیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است زیرا وجود مقرراتی مانند نحوه تقسیم سود و زیان و نحوه نگهداری دفاتر مالی و نحوه تشکیل مجامع عمومی و نحوه گزارش سود و زیان به سهامداران و … در شرکت های سهامی به مراتب پیچیده تر از شرکت های تک مالکی و تضامنی است.

۲. مالیات : وجود مالیات بر درآمد در شرکت های سهامی به دلیل اعمال کنترل های قانونی و بر اساس قواعد و قوانین مالیات های مستقیم می بایست ابتدا ۱۰٪ از درآمد مشمول مالیات به عنوان مالیات شرکت محاسبه و به ترتیب مقرر در قانون مربوطه به عنوان مالیات پرداختنی در نظر گرفته شود.

۳. گواهی نقل و انتقال سهام بانام : در شرکت های سهامی سرمایه سهامداران به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده است و سهام به دو نوع بی نام و بانام تقسیم می شود سهام بانام باید بابت نقل و انتقال سهام از اداره مالیات گواهی نقل و انتقال صادر شود تا بتوان آن را به اداره ثبت شرکت ها اعلام و اعمال نمود. بعد از دریافت گواهی نقل و انتقال و ارائه آن به اداره ثبت شرکت ها نقل و انتقال سهام بانام انجام می پذیرد.

موسسه ثبتی ذهن ناب برای ثبت شرکت سهامی خاص و یا تغییرات شرکت سهامی خاص شما از هرکجا آمادگی همراهی را دارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید