مالیات کارت بازرگانی – قوانین جدید مالیات کارت های بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی و مالیات عضویت اتاق بازرگانی, قوانین جدید مالیات کارت های بازرگانی: اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن کارت بازرگانی می توانند بر اساس قوانین گمرکی؛ اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا در خارج کنند. در ایران فقط بازرگانانی که دارای کارت بازرگانی می باشند، می توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند.

داشتن کارت بازرگانی به تنهایی سبب وضع مالیات نمی شود، بلکه درآمد مشمول مالیات مشخص کننده مالیات قابل پرداخت می باشد. اشخاص حقیقی مطابق درآمد مشمول مالیات بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم و جهت اشخاص حقوقی 25% درآمد محاسبه و دریافت می شود.

به موجب ماده 130: بدهی های گذشته موضوع مواد 3 تا 16 و تبصره 3 ماده 59، ماده 129 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 و اصلاحیه های بعدی آن قابل مطالبه و وصل نخواهد بود.

مالیات کارت بازرگانی

تبصره: وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند بدهی مالیات هایی که سال تحصیل درآمد مربوز یا تعلق آن ها بر اساس مورد قبل از سال 1368 باشد را تا سقف یک میلیون ریال جهت هر موردی در نقاطی که لازم بداند کلاً یا جزئاً مورد بخشودگی قرار دهد.

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به غیر از مواردی که بر اساس مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای هستند به قرار زیر می باشد:

  • تا میزان سی میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد
  • تا میزان یک صد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد سی میلیون ریال به نرخ بیست درصد
  • تا میزان دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یکصد میلیون ریال به نرخ بیست و پنج درصد
  • تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون ریال به نرخ سی درصد.
  • نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد
  • دریافت مالیات علی الحساب 4 درصد از کارت بازرگانی

براساس بخشنامه گمرک، دارندگان کارت های بازرگانی باید مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا را به میزان 4 درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی پرداخت نمایند.

در این مورد گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای به کلیه گمرکات اجرایی اعلام کرده است، اظهار کالا از تاریخ ابلاغ 6/2/95 مشمول مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا به میزان 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه گمرکی مشخص خواهد شد .

موارد ذکر شده در زیر مشمول پرداخت مالیات مذکور نخواهد بود

  • واحد های تولیدی که پروانه بهره برداری دارند و همینطور ماشین آلات خطوط تولیدی جهت واحد های تولیدی که جواز تاسیس از وزارت خانه های مربطه می باشند.
  • کارت های بازرگانی رتبه بندی شده و دارای رتبه طلایی (رتبه الف) بعد از تایید مراتب از طرف اتاق صنایع و معادن مربوطه در هر مورد.
  • وارد کنندگان خوش حسابی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده و با ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی.
  • وزارتخانه ها، موسسات و سازمان های دولتی شهرداری و تمامی دستگاه های اجرایی ردیف بودجه ای کشور.
  • کالاهای وارده از راه پست و کالاهای همراه مسافر که دارای جنبه تجاری نباشند.
  • تمامی کالاهای موضوع ماده 119 قانون امور گمرکی مصوب سال 1390

مطابق این در صورت تشخیص کمرک مبنی بر اینکه دارنده کارت بازرگانی علیرغم صراحت تبصره 4 زیر بند 3 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات اقدام به واگذاری غیر جهت استفاده از مزایای کارت کرده، نیاز می باشد به غیر از دریافت مالیات علی الحساب به میزان فوق الذکر مفاصاحساب مالیاتی دارنده کارت بازرگانی نیز دریافت گردد.

تاکید بر این می باشد که کلیه واردکنندگان کالا چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی دارنده کارت بازرگانی یا کارت پیله وری و همینطور اشخاص فاقد کارت بازرگانی با رعایت نمودن موارد مستثنی شده در بند 2 مشمول پرداخت مالیات علی الحساب بیان شده خواهند شد.

موسسه ثبت شرکت ذهن ناب با برخورداری از کارشناسان مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مالیات عضویت اتاق بازرگانی به شما عزیزان می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید